zondag 10 juli 2016

Familieschat


Dit boek heeft duidelijk al een leven achter zich. Het is het oudste boek dat ik in mijn bezit heb. Een Amerikaans aardrijkskundeboek uit 1875 dat door mijn overgrootvader Cornelis Smallegange (1863-1944) uit Amerika is meegenomen. Na het overlijden van de jongste zus van mijn opa in 1999 is het boek bij mij terecht gekomen. Ik heb het indertijd een aantal keer met veel interesse bekeken, maar daarna is het in de kast komen te staan en heb ik er tijden niet aan gedacht. Dit blog lijkt me een mooie plek om het weer even voor het voetlicht te halen.
Veel details over hoe het in het bezit van mijn overgrootvader is gekomen zijn er niet. Hij is ongeveer tussen 1891 en 1900 in Amerika geweest en daarna weer teruggekomen en in 1902 getrouwd. Er is een foto van hem die in Michigan is gemaakt. In de binnenkant van de kaft staan wat namen geschreven die Engels lijken te zijn en staat ook "In the world are 1.439,000,000", wat op de totale wereldbevolking op dat moment zal slaan.


Mijn inschatting is dat het al een aantal jaren gebruikt is voordat mijn overgrootvader het in zijn bezit kreeg. Ik heb geen aantekeningen of markeringen gevonden die van hem lijken te zijn.
Het is aardig gehavend, niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Maar voorzichtig doorbladeren levert een mooi kijkje op in de wereld van die tijd en de manier waarop er naar gekeken werd. En hoe die kennis op scholen werd verspreid, het is namelijk een instructie voor docenten hoe er les gegeven kan worden, inclusief een methode om kaarten te tekenen.
Mogelijk schrijf ik er later nog meer over, voor nu wat plaatjes om een algemene indruk te geven. Voor mij is dit echt een schat.






  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten