donderdag 7 juli 2016

In den beginne ...

Het idee voor dit blog komt voort uit een hervonden fascinatie voor oude teksten, handschriften en documenten. Tijdens mijn studie Engelse Taal en Cultuur, heb ik diverse vakken op het gebied van boekwetenschap gevolgd en het leukste vak was een inleiding die je door middel van wekelijkse opdrachten kennis liet maken met een scala aan bronnen. De scriptie waar ik op ben afgestudeerd was een editie van een Middelengels manuscript over de "Seven Deadly Sins". Op basis van een microfilm heb ik een transcriptie gemaakt, speuren in catalogi bracht me bij een vergelijkbare tekst die zich in de bibliotheek van Princeton bevond en ook daarvan heb ik een microfilm weten te bemachtigen. Maar de "echte" manuscripten heb ik niet gezien.
Jaren later in een schijnbaar totaal ander leven kom ik in de gelegenheid om het eerste manuscript misschien alsnog te gaan zien. Het is mijn missie om tijdens een kort bezoek aan Londen naar de British Library te gaan en het manuscript dat zich daar zou moeten bevinden te bekijken.
Dus nu kan ik alleen plaatjes toevoegen die een afdruk zijn van een zwart-wit microfilm, maar ik hoop binnenkort een bericht te kunnen plaatsen met eigen gemaakte foto's met meer detail (mits rechten e.d. dat toestaan). En waarschijnlijk een heel blij hoofd van mij erbij!
Verder wil ik op dit blog interessante dingen terughalen die ik tijdens de opdrachten ben tegengekomen. Vooral om mezelf, maar daardoor misschien ook anderen, te inspireren met een open blik door de wereld te gaan en dat soort pareltjes van vergeten bronnen even in de schijnwerpers te zetten. Elke tekst is toch iets waar iemand mee bezig is geweest en daarmee een connectie naar een andere tijd en plaats in deze wereld en een ander perspectief. Die factoren zijn tegelijkertijd de scheiding en de verbinding tussen mensen. Iemand willen zijn, maar ook ergens bij willen horen. Het draait om balans, die lijkt vaak zoek in deze wereld, maar ik geloof in de kracht van een open blik en een glimlach. Dat is waar ik naar op zoek ben, niet naar een dogmatische "waarheid" in een tekst.



MS Cotton Titus D. xix ff. 165r

Princeton UL MS Garret 143, ff. 21v

Geen opmerkingen:

Een reactie posten